Herken je dit?
- Je bent al een gevorderde speler en als je improviseert dan weet je in de meeste situaties wat je doet.
- Je doorziet akkoordenschema’s en hebt altijd wel lekker klinkende zinnetjes paraat omdat je al spelers hebt gekopieerd.
- Door de lessen en workshops die je hebt gevolgd heb je je al zo kunnen ontwikkelen dat je op jamsessies of als je een solo speelt in jouw band tot de beteren hoort.
Toch mis je het gevoel dat je echt contact met elkaar hebt als je met een ritmesectie speelt. Je vindt het nog lastig om een mooi opgebouwde solo te spelen. Omdat je je hoofdzakelijk met de harmonische kant van akkoordenschema’s bezig hebt gehouden, denk je dat je ritmiek nog beter kan. En je zou echt eens in detail, stap voor stap, willen leren hoe je nootje voor nootje jouw eigen draai kunt geven, zodat je je vrij kunt voelen als je improviseert.
Als ik gevorderde muzikanten spreek, dan is dit wat ik vaak hoor. De stappen die ik zelf heb gezet om me te ontwikkelen van iemand die onzeker is bij het improviseren tot iemand die gretig improviseert, heb ik bijeengebracht in drie groepsprogramma’s. Speciaal voor gevorderden heb ik het jaarprogramma “samen improviseren” ontwikkeld. In dit programma leer je stap voor stap hoe je met een echte ritmesectie communiceert en samen jouw improvisatie tot een boeiend geheel maakt.
Resultaten van het jaarprogramma “samen improviseren”
-
je ervaart hoeveel plezier het geeft om met elkaar te communiceren via je instrument en zo op een speelse manier te improviseren
-
je kunt akkoordenschema’s in detail vertalen naar de allermooiste noten op je instrument aan de hand van slechts 16 standaardwoordjes en 16 standaardzinnen
-
je leert een aantal eenvoudige strategieën hoe je samen met een ritmesectie jouw improvisatie tot een boeiend, persoonlijk en samenhangend verhaal kunt maken
-
je krijgt een rugzakje aan mogelijkheden waar je vrij uit kunt putten en eindeloos mee kunt variëren
-
je ontdekt hoe je het beste kunt bijdragen aan de rol die je hebt in een groep, als solist, maar ook als begeleider
-
je ontdekt een aantal speelse manieren hoe je samen een stuk begint en eindigt
-
je ontwikkelt een strakker ritmegevoel omdat je over verschillende grooves improviseert
-
je improviseert met een logische spanningsboog vanuit rust naar een climax
-
je improviseert met meer zelfvertrouwen en plezier omdat je weet en hoort dat het klopt wat je speelt
-
jouw hoofd en jouw gevoel werken samen zodat je snel vooruit gaat
Hoe pakken we het aan?
We werken in een groep van maximaal 6 mensen. Zo krijg je gegarandeerd genoeg persoonlijke aandacht en kun je ook echt de tijd nemen als het jouw beurt is. Het unieke aan dit programma is dat we om de maand werken met een echte ritmesectie.
Het lesjaar bestaat uit 5 blokken. Eerst is er een groepsles zonder ritmesectie. Je hebt de stukken thuis al kunnen voorbereiden, zodat we lekker efficiënt kunnen werken. Je krijgt feedback op je spel waar je zelfstandig mee aan de slag kunt. Er is genoeg ruimte om in te gaan op al je brandende vragen.
Daarna volgt de les met een echte ritmesectie, spannend! Ik nodig hierbij een iedere keer ervaren gastdocent uit. Deze bassist, drummer, pianist, of gitarist geeft feedback voor de ritmesectie, maar geeft ook tips voor de solisten. De focus ligt op jouw ritmiek, interactie, de spanningsboog van jouw solo en de rol van de solist versus de ritmesectie.
Deze structuur hebben we vier keer. Voor de afsluitende opname sessie is er tenslotte een privéles waar we helemaal inzoomen op jouw vragen.
Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op elke bijeenkomst krijg je elke week een opdracht via een speciale digitale leeromgeving. Ook krijg je een opname van elke les, zodat je de lesstof stap voor stap optimaal kunt integreren. Om je te helpen het allerbeste uit jezelf te halen, werken we toe naar het hoogtepunt, de opname sessie in een professionele studio. Met dit fantastische aandenken kun je horen wat voor een enorme sprong je hebt gemaakt.
Datums : 6 september, 4 oktober, 1 november, 13 december 2020, 10 januari, 7 februari, 7 maart, 4 april, 16 mei, studio sessie op 13 juni 2021
DEZE DATUMS ZIJN ONDER VOORBEHOUD!
Tijd : 13.00 – 16.00 uur
Niveau : ruime ervaring met improviseren, op het niveau van het jaarprogramma “bewust improviseren”. Als je wilt weten of het programma geschikt is, neem dan even contact op.
Locatie : QFactory, Atlantisplein 1, Amsterdam-Oost
AANMELDEN
Tot 1 juli 2020 geldt een vroegboekkorting van € 500. Voor € 1999 krijg je een jaar lang mijn persoonlijke begeleiding en maak je op een ontzettend leuke manier een enorme transformatie mee (vanaf 1 juli geldt de normale prijs van € 2499).
ALS JE BESTELT, BETAAL JE EEN EERSTE TERMIJN VAN € 1499. HET RESTANT MOET VOOR AANVANG VAN DE CURSUS VOLDAAN ZIJN.
Wil je in termijnen betalen of wil je weten of het programma voor jou geschikt is ? Neem dan even contact op voor een betalingsregeling of een gratis proefles.
GARANTIE
Tot een maand van te voren mag je kosteloos annuleren. Daarna mag je je altijd laten vervangen door iemand anders, of het door jou betaalde bedrag besteden aan andere producten en diensten van Werner Janssen Music.
Voor wie is het programma bedoeld?
- je hebt ruime ervaring met improvisatie op het niveau van het programma “bewust improviseren”
- je speelt een melodisch muziekinstrument. Het maakt niet uit of het een trompet, gitaar, saxofoon, klarinet, piano, contrabas, trombone, viool, fluit, of marimba is
- je weet hoe je akkoordenschema’s vertaalt naar de goede noten op je instrument
- hoewel de focus op de praktijk ligt, sta je open voor een stukje theorie waar dat nodig is
- je leert graag van elkaar in een groep
- je hebt nu weer tijd voor jezelf en wil eindelijk eens je hart volgen en doen wat je altijd al hebt willen doen
Wat zeggen anderen over Werner Janssen?
“Werner kan heel goed uitleggen hoe je vocabulaire kunt uitbreiden. Hij speelt ook zelf mee en dat is heel inspirerend.”
“Plezierig om mee te werken, een heel goede musicus”. Tania Kross, operazangers
“Prettige docent, aanmoedigend. Speelt zelf heel mooi waardoor je zelf geïnspireerd raakt”.
“Werner speelt perfect, hij is betrouwbaar. Dat is heel rustgevend als je staat te zingen” Ellen ten Damme
Mijn visie
Toen ik op mijn 16e begon met improviseren zette ik de ene na de andere track op op en jamde er vrolijk op los. Eerst vond ik dat heel erg leuk, maar ik deed het zonder plan, puur op gehoor en na een tijd frustreerde het mij dat ik niet vooruit kwam. Als ik probeerde de toonladders te spelen die bij de akkoorden stonden, dan klonk het nergens naar en het ging allemaal zo snel dat ik het niet kon bijhouden. Het ontbrak aan een gestructureerde stap voor stap methode.
Er wordt wel eens gedacht dat je bij het improviseren iets totaal nieuws verzint. Het is eerder zo dat je jezelf traint om in elke situatie vrij te kunnen kiezen uit de mogelijkheden die je hebt geoefend.
Leren improviseren is als een taal leren. Jij leert door eerst woordjes te kopiëren, bijvoorbeeld van je ouders. Als je wat verder bent, dan ken je de grammatica en kun je ook goedlopende zinnen formuleren.
Als je improviseert over de akkoordprogressies uit het Real Book, dan is het handig dat je de bijbehorende taal leert spreken. Deze taal is de bebop, met als grondleggers saxofonist Charlie Parker, trompettist Dizzy Gillespie en pianist Bud Powell. Alle grote jazz-solisten van na die tijd beheersen bebop, maar hebben daar een eigen wending aan gegeven.
Ik kreeg weer lol in improviseren toen ik door had dat er eigenlijk maar 5 akkoorden een rol spelen (andere zijn hiervan afgeleid) en ik doorhad dat de akkoordenschema’s uit het hele Real Book zijn terug te brengen tot zo’n 5 hoofdroutes.
Om grip te krijgen op het microniveau van één akkoord kopiëerde ik woordjes, “licks”, van andere spelers en reeg deze aaneen tot een zo lang mogelijke keten. Je kunt het vergelijken met een trein. Elke wagon is hierbij een lick en ik leerde de samenstelling van de trein te variëren door zo lang mogelijke treinen te spelen op mijn instrument. Ook oefende ik om de volgorde van de wagons te kunnen veranderen. Dit gaf me de vrijheid om op een willekeurige toon uit te komen en dan moeiteloos mijn improvisatie te kunnen vervolgen.
Aan de andere kant oefende ik de “grammatica” door bij elk van de 5 hoofdroutes van het Real Book goed klinkende zinnen paraat te hebben. Zo trainde ik om de akkoorden te verbinden en een logisch klinkend verhaal te vertellen in mijn improvisaties.
Ja ho ho. Al dat naspelen is leuk, maar het gaat er toch juist om dat je bij het improviseren ook een eigen stijl ontwikkelt? Jazeker, maar door juist de grote meesters te kopiëren leer je de basis. En het mooie is dat vandaar zich vanzelf de mogelijkheden openen hoe je dit aan kunt passen aan jouw eigen ideëen.
Om te ervaren hoe het allemaal in de praktijk werkt en om samen met anderen te spelen, ging ik naar jamsessies. Eerst vond ik dat best bedreigend om mezelf daar zo bloot te geven en ik vond het ook lastig wanneer ik het thema mocht inzetten of hoe het stuk te eindigen. Na een tijdje leerde ik trucjes die goed werken. Zo werkte ik ook nog eens aan mijn zelfvertrouwen. Ik ontwikkelde me zo van iemand die nauwelijks durfde te improviseren naar iemand die gretig improviseert.
Inmiddels heb ik opgetreden met inspirerende musici zoals Herbie Hancock, Pat Metheny, Bono, Chaka Kahn, Cliff Richard, Maria Schneider, Wynton Marsalis etc. Ik speel regelmatig in het Metropole Orkest, de WDR Big Band, het Orkest van de Luchtmacht.
Veel improvisatieboeken nemen je meteen helemaal de diepte in. Er is nauwelijks logisch opgebouwd studiemateriaal om te leren improviseren. Omdat ik zag dat de weg die ik zelf heb afgelegd ook bij mijn leerlingen werkte, wilde ik het vastleggen. Voor gevorderden schreef ik het boek “Bewust improviseren” met het gelijknamige jaarprogramma en voor beginners schreef ik “improviseren doe je zo!”. Meer informatie over mijn boeken vind je hier.
Ook ontwikkelde ik een compleet curriculum van vier programma’s om muzikanten van alle niveau’s te helpen op een gestructureerde manier te leren improviseren. Echt, iedereen kan het leren. En ik gun jou ook de oneindige vrijheid die improvisatie biedt en de lol om samen met anderen muziek te maken. Mijn complete aanbod groepsprogramma’s vind je hier.
Wat krijg je allemaal ?
- een jaar lang mijn persoonlijke begeleiding waarin ik je help om het maximale uit het programma te halen
- 5 groepslessen van 150 minuten waarin je alles leert om zelfstandig jazz-standards in te kunnen studeren
- 3 groepslessen met ritmesectie van 150 minuten, met naast mij nog een ervaren gastdocent, waarin je alles leert over de interactie tussen ritmesectie en solist en de rol van ieder bandlid
- 1 privéles van 60 minuten waarin we inzoomen op jouw specifieke wensen er waar je al je vragen kwijt kunt
- 16 universeel toepasbare bebop basislicks voor één akkoord
- 16 universeel toepasbare bebop basislicks voor de meest voorkomende akkoordprogressies
- 27 videolessen en opdrachten tussen de bijeenkomsten door
- 1 dag opnemen in een professionele studio of een live jamsessie
- opnames van alle lessen
- oefentracks van alle stukken die aan bod komen
- alle bladmuziek getransponeerd voor jouw instrument, compleet met uitleg op pdf
MELD JE AAN
Jouw investering bedraagt tot 15 juli 2019 € 1999 (vanaf 15 juli geldt de normale prijs € 2499).
Wil je weten of dit programma voor jou geschikt is ? Laat het me weten. Dan neem ik contact met je op en gaan we samen even kijken of het programma voor jou passend is. Klik hier om een afspraak in te plannen.
Inhoud van het programma*
Het leuke van het programma is dat de inhoud niet helemaal vast ligt. We kiezen in overleg de stukken die we spelen. Je mag dus zelf stukken aandragen die jij graag beter wilt leren spelen. Daarom is de de volgende opsomming indicatief. Wel is er een rode draad omdat je natuurlijk aan het eind van het programma een resultaat wilt bereiken waar je trots op bent!
DAG 1 – DE BASIS OM SAMEN TE KUNNEN IMPROVISEREN
Nadat we kennis met elkaar hebben gemaakt gaan we aan de slag met het eerste stuk. Omdat het niet zo lastig is, kun je lekker je gang gaan. Daarna komen nog twee of drie andere stukken aan bod. Je krijgt steeds de tijd om een boeiende solo te spelen waar je feedback op krijgt. Over ritme, spanningsboog en de harmonische kant. Hoewel op deze eerste dag nog geen complete ritmesectie aanwezig is, gaan we toch al interactief spelen. Tot de volgende bijeenkomst krijg je elke week instructies zodat je zelf thuis de stof lekker op je gemak tot je kunt nemen en het beste resultaat uit het jaarprogramma kunt halen.
DAG 2 – EEN MAKKELIJKE METHODE OM OVER ELK AKKOORD TE KUNNEN IMPROVISEREN
In deze les werk je aan de feedback die je gekregen hebt in de eerste groepsles. We gaan helemaal in detail kijken wat je op elk akkoord kunt spelen. Dit geeft je de vrijheid om op elke willekeurige noot te kunnen beginnen en je improvisatie heel makkelijk te kunnen vervolgen. Natuurlijk is er ook ruimte voor jouw vragen.
DAG 3 – SAMENSPELEN MET DE RITMESECTIE
Spannend! Spelen met een complete ritmesectie. In deze les nemen we de stukken door waar we aan gewerkt hebben. Er is een andere docent bij met als specialisme een instrument uit de ritmesectie. In deze les ontdek je welke modellen je kunt gebruiken om een stuk op een leuke manier te beginnen en te eindigen. Je krijgt vooral feedback over de spanningsboog van je solo en over de ritmes die je gebruikt. Deze dag ga je helemaal geïnspireerd naar huis omdat je van twee docenten les hebt gehad met elk hun eigen kijk op improviseren.
DAG 4 – GROEPSLES MET NIEUWE STUKKEN
In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met nieuwe stukken. Misschien heeft iemand uit de groep wel een leuk arrangement gemaakt. Je krijgt weer feedback waar je zelfstandig mee aan de slag kunt tot de volgende bijeenkomst.
DAG 5 – WE GAAN DE TAAL “BEBOP” MET ELKAAR SPREKEN
In deze les werk je weer aan de feedback die je gekregen hebt in de groepsles. We gaan de 2×16 bebop basislicks “Talking Bebop” verwerken tot een leuke improvisatie over de stukken waar je aan wilt werken. Zo heb je een krachtige basis om jezelf zelfstandig verder te kunnen ontwikkelen nadat het programma is afgelopen.
DAG 6 – INSPIRATIE DOOR DOCENTEN DIE MEESPELEN
In deze bijeenkomst gaan we vooral lekker spelen. De docenten spelen zelf mee, zodat je helemaal geïnspireerd naar huis gaat. We zoomen verder in op het samenspel en gebruik van ritme.
DAG 7 – IN JE EENTJE DE HELE RITMESECTIE SPELEN
We gaan lekker veel spelen op deze dag. Niet alleen met de vertrouwde begeleiding, maar ook helemaal solo. Zo ben je solist en ritmesectie tegelijk, want je wordt zo uitgedaagd om in time te blijven spelen (bas en drums), de akkoorden goed te laten horen (piano en gitaar) en ook nog eens een leuke improvisatie te spelen (solist). De beste methode om je in dit stadium verder te ontwikkelen.
DAG 8 – SPONTAAN IMPROVISEREN
In deze privéles focussen we op de stukken die jij graag wilt opnemen in de studio. Zo werk je heel gericht er naar toe om in de studio vol vertrouwen alles los te kunnen laten wat je hebt geleerd en gewoon spontaan te spelen wat er in je opkomt. Improviseren zoals het bedoeld is!
DAG 9 – DE PUNTJES OP DE i VOORDAT JE DE STUDIO IN GAAT
In deze groepsbijeenkomst gaan we aan de slag met stukken die door de cursisten zijn bewerkt tot een heel eigen muziekstuk en focussen ons op de door jou gekozen muziekstukken voor de opname in de studio.
DAG 10 – DE FEESTELIJKE AFSLUITING MET EEN ECHTE RITMESECTIE
We sluiten het jaarprogramma met een complete ritmesectie af in een professionele studio of in een live jamsessie*. Iedereen speelt dan zijn of haar favoriete jazz-standards. Samen of alleen, dat is aan jou. Het is een hele belevenis. Omdat het met een prachtige microfoon wordt opgenomen klink je als nooit tevoren ! Een mooie afsluiting van het programma en een prachtig document waar je kunt horen hoe je vooruit bent gegaan.
- De definitieve inhoud van het programma hangt af van het aantal deelnemers en wordt in overleg met elkaar vast gesteld.
Veel gestelde vragen
Is het erg als ik een keer niet kan?
Nee, want je krijgt van elke les een opname. Zo kun je elke les terugluisteren. Bovendien krijg je tussen de bijeenkomsten steeds opdrachten die je helpen om de lesstof te integreren. Dit huiswerk krijg je via een speciale digitale leeromgeving.
Komt er ook muziektheorie aan bod?
Om meer inzicht te krijgen in akkoordenschema’s is het handig om een stukje theorie te kennen. Je krijgt alleen dat stukje wat op dat moment van belang is. Het gaat dus stapje voor stapje. Bovendien laat ik het horen achter de piano en geef je meteen tips hoe je het omzet naar noten op jouw instrument.
Ik ben niet zo gedisciplineerd. Kan ik dan dit programma toch volgen?
Omdat het programma in logische stappen is opgebouwd, hoef je geen gedisciplineerd type te zijn. Ik los dit probleem voor je op door je praktische tips te geven die meteen toepasbaar zijn, zodat je heel gericht kunt oefenen. Ook begint elke les met een herhaling van de belangrijkste stof uit de vorige les. Bovendien krijg je wekelijks een opdracht om je er bij te houden. Maar het spreekt voor zich dat als je meer oefent je meer vooruit gaat.
Ik speel geen saxofoon. Kan ik dan toch mee doen?
Omdat het meer gaat om het krijgen van inzicht, dan instrument techniek, speelt het geen rol welk instrument je speelt. Ik heb in mijn programma’s gitaristen, trombonisten, trompettisten, pianisten, saxofonisten en bassisten gehad. Omdat ik zelf saxofonist ben, zijn de voorbeelden die ik voorspeel weliswaar meestal afkomstig van andere saxofonisten, maar ik heb ze zodanig vereenvoudigd dat ze op elk instrument meteen speelbaar zijn.
Ik heb het best wel druk. Hoeveel tijd kost het?
Hoe meer tijd je besteedt aan de lesstof, hoe beter je resultaat natuurlijk. De live bijeenkomsten duren 2 en een half uur. Een prima spanningsboog voor uitleg en zelf spelen. Tussen de live bijeenkomsten door krijg je gerichte opdrachten. Deze zijn heel concreet en kosten niet zoveel tijd. Hoe meer tijd je tussen de live bijeenkomsten er in stopt, hoe beter het resultaat natuurlijk. Reken op ongeveer twee uurtjes minimaal per week om te oefenen. Vaak vinden mensen het zo leuk als ze eenmaal ontdekken wat ze allemaal kunnen, dat ze ongemerkt een uur per dag spelen.
Ik vind mezelf niet zo creatief, ik speel het liefst van blad. Is dit programma geschikt?
Het is juist prima om van blad te spelen. Dat geeft houvast en is een duidelijk vertrekpunt. In het programma leer je hoe je beter op je gehoor kunt vertrouwen zodat je de bladmuziek niet altijd meer nodig hebt. Veel belangrijker is dat je enige ervaring hebt met improviseren over akkoordenschema’s. Als je over jouw niveau twijfelt, neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we in een gratis proefles kijken of mijn aanpak bij jou past.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je niet super creatief te zijn om beter te kunnen improviseren. Het gaat er namelijk eerst om dat je terugkerende structuren herkent. Je leert standaard materiaal wat daarop prima klinkt. Als je dit verder wilt ontwikkelen en een persoonlijk tintje aan je improvisaties wil geven, dan krijg je hiervoor concrete tips hoe je dat op een creatieve manier kunt aanpakken.
AANMELDEN
Maak gebruik van de vroegboek korting van € 500 tot 15 juli 2019. Jouw investering bedraagt tot € 1999 (vanaf 15 juli geldt de normale prijs van € 2499).
Wil je weten of dit programma voor jou geschikt is ? Of wil je in termijnen betalen? Neem gerust contact met me op, ik bespreek met je. Klik hier voor een afspraak.