Dit programma is speciaal ontwikkeld voor muzikanten die de basis van akkoordenschema’s al beheersen en graag willen ontdekken hoe ze
- beter kunnen communiceren met een ritmesectie
- de ritmische kant van hun spel kunnen verbeteren
- in detail het juiste vocabulaire kunnen ontwikkelen als ze improviseren over akkoordenschema’s
- een leuk intro en een krachtig einde kunnen maken
- hun improvisatie boeiend kunnen houden door een logisch verhaal te vertellen in hun improvisatie
Dit programma is bedoeld voor mensen die het jaarprogramma “bewust improviseren” hebben gevolgd of aantoonbaar een gelijkwaardig niveau hebben
Eerst raakte ik zelf ook van slag als ik akkoordsymbolen zag en wist ik niet hoe ik dat zou kunnen leren. Er was geen duidelijke stap voor stap methode. Ik hoor hetzelfde ook altijd van de muzikanten die les hebben van mij. Daarom heb ik het gestructureerde jaarprogramma “Bewust improviseren” ontwikkeld. Stel je eens voor dat jij wèl weet wat je doet en moeiteloos over akkoordenschema’s kunt improviseren!
Resultaten van het jaarprogramma “samen improviseren”:
-
je ontdekt in korte tijd hoe je akkoordenschema’s kunt vertalen naar noten op je instrument, zodat je geen kostbare tijd verliest om het allemaal zelf te moeten uitzoeken
-
je leert een aantal eenvoudige strategieën om niet meer te verdwalen in akkoordenschema’s, zodat je altijd weet wat je doet en waar je bent als je improviseert
-
je krijgt een rugzakje aan mogelijkheden waar je vrij uit kunt putten en eindeloos mee kunt variëren
-
je improviseert met meer zelfvertrouwen en plezier omdat je weet en hoort dat het klopt wat je speelt
-
jouw hoofd en jouw gevoel juist kunt laten samen werken zodat je snel vooruit gaat
-
je leert om akkoordenschema’s terug brengen tot slechts vijf hoofdroutes, waarmee je 90% van al je improvisaties vlekkeloos kunt spelen
Hoe pakken we het aan?
We werken in een groep van maximaal 9 mensen, zodat je genoeg persoonlijke aandacht van mij krijgt. Eens per maand is er een live bijeenkomst. In deze groepsles krijg je uitleg en ik doe meteen voor hoe je dat vertaalt naar je instrument. Natuurlijk ga je dit zelf oefenen op je instrument. Zo leer je ook van elkaar.
Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op elke bijeenkomst krijg je elke week een opdracht via een speciale digitale leeromgeving. Ook krijg je een opname van elke les, zodat je de lesstof stap voor stap optimaal kunt integreren. Om je te helpen het allerbeste uit jezelf te halen, werken we toe naar het hoogtepunt, de opname sessie in een professionele studio. Met dit fantastische aandenken kun je horen wat voor een enorme sprong je hebt gemaakt.
Datums : 1 september, 6 oktober, 3 november, 1 december 2019, 12 januari, 2 februari, 1 maart, 5 april, 3 mei, studio sessie op 7 juni 2020
Tijd : 10.00 – 12.30 uur
Niveau : enkele jaren ervaring met improviseren, enige kennis van akkoorden, open houding
Locatie : QFactory, Atlantisplein 1, Amsterdam-Oost
MELD JE AAN
Tot 15 juli 2019 geldt een vroegboekkorting van € 500. Voor slechts € 1499 krijg je een jaar lang mijn persoonlijke begeleiding en maak je een enorme transformatie mee (vanaf 15 juli geldt de normale prijs van € 1999).
Wil je in termijnen betalen of wil je weten of het programma voor jou geschikt is ? Neem dan even contact op voor een betalingsregeling of een gratis proefles.
GARANTIE
Tot een maand van te voren mag je kosteloos annuleren. Daarna mag je je altijd laten vervangen door iemand anders, of het door jou betaalde bedrag besteden aan andere producten en diensten van Werner Janssen Music.
Voor wie is het programma bedoeld?
- je improviseert al enkele jaren op een melodisch muziekinstrument. Het maakt niet uit of het een trompet, gitaar, saxofoon, klarinet, piano, contrabas, trombone, viool, fluit, of marimba is.
- je weet wel iets van akkoorden, maar wilt nou eindelijk eens weten hoe het echt zit, zonder tijd te verliezen om het zelf uit te zoeken
- je bent bereid in de gezondheid van je hersenen te investeren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat muziek maken de kans op vreselijke ziektes als Alzheimer verkleint.
- je hebt een leergierige houding en staat open voor een stukje theorie waar dat nodig is
- je leert graag van elkaar in een groep
- je hebt nu weer tijd voor jezelf en wil eindelijk eens je hart volgen en doen wat je altijd al hebt willen doen
Wat zeggen anderen over het jaarprogramma Bewust improviseren ?
“Prettige docent, aanmoedigend. Speelt zelf heel mooi waardoor je zelf geïnspireerd raakt”.
“Werner kan heel goed uitleggen hoe je vocabulaire kunt uitbreiden. Hij speelt ook zelf mee en dat is heel inspirerend.”
Ik heb al heel wat cursussen gevolgd, maar bij Werner heb ik voor het eerst het gevoel dat ik het echt begrijp. Een heel goede docent.
Ik heb nog nooit ergens anders de methodieken van Werner gezien, zelfs niet bij bekende Amerikaanse docenten. Het zit echt heel doordacht in elkaar. Hij zou patent moeten aanvragen voor die geweldige methodes.
Werner speelt zelf mee en dat is heel inspirerend. Hij is geduldig met uitleggen, ook al duurt het een tijd voordat ik het snapte, want de theorie is soms best uitdagend. Gelukkig vertaalt hij het meteen naar wat ik kan doen op mijn instrument.
Ik weet door dit programma veel meer wat ik aan het doen ben als ik improviseer. De afsluitende sessie in de studio vond ik echt heel goed in het programma. Ik heb echt goed hiervoor geoefend en ben heel erg blij met het resultaat. Ik klink door de prachtige microfoon eigenlijk veel beter dan in het echt. Na het jaarprogramma volg ik nu het individuele programma en Werner helpt me daar om nog meer in te zoomen op mijn mogelijkheden.
Ik deed maar wat op gehoor als ik improviseerde in mijn Big Band. Door de stof van Werner kan ik meteen een akkoordenschema analyseren en weet ik precies wat ik kan spelen. De mensen naast mij viel het ook op dat ik steeds betere solo’s ging spelen. Mijn geheim? Het jaarprogramma Bewust improviseren.
Ik twijfelde of ik dit programma zou moeten gaan volgen. Ik ben al wat ouder en vond het ook best een boel geld. Maar wat ben ik blij dat ik het heb gedaan. Niet alleen heb ik mezelf meer ontwikkeld dan ik ooit voor mogelijk had gehouden, ik heb er ook een speelmaatje aan over gehouden met wie ik eens in de week een hele middag uit het Real Book speel. En met de systematische methode die Werner me heeft geleerd, lukt het me zelfstandig om de meeste stukken te begrijpen.
Ik ben heel enthousiast over de lessen van Werner. Ik merk dat, ik als ik zijn aanwijzigingen opvolg, ik steeds makkelijker ga improviseren. Ook word ik me er steeds meer van bewust dat de basislicks die hij cadeau geeft heel goed werken. Mijn gehoor en inzicht is echt verbeterd. Omdat hij me echt verder helpt volg ik nu privélessen bij hem. Het mooie is dat je dan al zijn online lesvideo’s krijgt. Daar zit alle kennis in die ik nodig heb.
Ik improviseerde al een hele tijd en deed eigenlijk maar wat. Ik heb nu wat meer tijd en wilde eindelijk eens leren hoe ik stap voor stap beter kan improviseren. Werner volgde ik al een tijdje met zijn interessante video’s en toen ik ook zijn boek “Bewust improviseren” had gelezen, wist ik zeker dat ik bij hem terecht moest. Superdocent. Ik ken niemand die het zo gestructureerd en met zoveel passie kan uitleggen.
Mijn eigen worsteling
Ja ho ho. Naspelen is leuk, maar het gaat er toch juist om dat je bij het improviseren ook een eigen stijl ontwikkelt? Jazeker, maar door juist de grote meesters te kopiëren leer je de basis. Vandaar openen zich vanzelf mogelijkheden hoe je dit aan kunt passen aan jouw eigen ideëen.
Om te ervaren hoe het allemaal in de praktijk werkt en om samen met anderen te spelen, ging ik naar jamsessies. Zo werkte ik ook nog eens aan mijn zelfvertrouwen. Ik ontwikkelde me zo van iemand die nauwelijks durfde te improviseren naar iemand die gretig improviseert.
Inmiddels heb ik opgetreden met inspirerende musici zoals Herbie Hancock, Pat Metheny, Bono, Chaka Kahn, Cliff Richard, Maria Schneider, Wynton Marsalis etc. Ik speel regelmatig in het Metropole Orkest, de WDR Big Band, het Orkest van de Luchtmacht.
Leren improviseren is als het leren van een taal. Weet je nog hoe je jouw moedertaal hebt geleerd ? Door jouw ouders te kopiëren. Zo is het ook met improviseren. Je kunt die taal alleen maar leren door na te spelen.
Vaak is dat heel arbeidsintensief en weet je niet goed wat je moet naspelen en ook niet hoe je dat kunt toepassen. In het jaarprogramma ontdek je daarom hoe je jazz-standards kunt vereenvoudigen (“grammatica”) en welk materiaal (“woordjes”) je er dan op kunt spelen. Meteen to the point. Dat bespaart je een heleboel tijd omdat je gericht werkt aan het vergroten van je mogelijkheden.
Veel improvisatieboeken nemen je meteen helemaal de diepte in. Er is nauwelijks logisch opgebouwd studiemateriaal om te leren improviseren. Omdat ik zag dat de weg die ik zelf heb afgelegd ook bij mijn leerlingen werkte, wilde ik het vastleggen. Voor gevorderden schreef ik het boek “Bewust improviseren” met het gelijknamige jaarprogramma en voor beginners schreef ik “improviseren doe je zo!”. Meer informatie over mijn boeken vind je hier.
Wat krijg je allemaal ?
- een jaar lang mijn persoonlijke begeleiding waarin ik je help om het maximale uit het programma te halen
- 9 groepslessen van 150 minuten waarin je alles leert om zelfstandig jazz-standards in te kunnen studeren
- 27 videolessen en opdrachten tussen de bijeenkomsten door
- 1 dag opnemen in een professionele studio (waarde € 900)
- online theoriecursus
- opnames van alle lessen
- oefentracks van alle stukken die aan bod komen
- alle bladmuziek getransponeerd voor jouw instrument, compleet met uitleg op pdf
MELD JE AAN
Jouw investering bedraagt tot 15 juli 2019 € 1499 (vanaf 15 juli geldt de normale prijs € 1999).
Inhoud van het programma
DAG 1 – HET UITGANGSPUNT OM BEWUST TE KUNNEN IMPROVISEREN
In de eerste bijeenkomst maken we kennis met elkaar. Daarna gaan we aan de slag met het eerste stuk. Je ontdekt het krachtige 5 stappenplan voor de analyse van een jazz standard, Neem je kleurpotloden mee want je leert hoe je deze kleuren kunt vertalen naar goede noten die je kunt spelen op je instrument. Je leert meteen al enkele goed klinkende basiswoordjes die je altijd kunt gebruiken. Tot de volgende bijeenkomst krijg je elke week instructies zodat je zelf thuis de stof lekker op je gemak tot je kunt nemen en het beste resultaat uit het jaarprogramma kunt halen.
DAG 2 – MINEUR, MAJEUR OF ALLEBEI?
In deze les ontdek je welke overeenkomsten en welke verschillen er zijn bij het spelen in mineur en majeur. Je leert hoe je zelfstandig goed klinkend vocabulaire kunt instuderen op elk akkoord met een verbluffend eenvoudige methode. Ook ontdek je de makkelijkste manier om op elk akkoord goede noten te spelen en zo een logisch verhaal te spelen. Tot de volgende bijeenkomst krijg je weer wekelijks instructies om de stof te integreren.
DAG 3 – EEN SIMPELE METHODE OM JOUW MOGELIJKHEDEN ENORM TE VERGROTEN
Als je al eens geïmproviseerd hebt, dan weet je dan de II-V-I verbinding de meest essentiele bouwsteen is van het Real-Book. In deze bijeenkomst ontdek je een spectaculair, maar gemakkelijk procédé om je mogelijkheden voor de II-V-I verbinding EXPONENTIEEL te vergroten. Ook ga je dieper in op het spelen mineur. De do’s en dont’s ! In deze bijeenkomst besteden we aandacht aan de verschillende ritmes in verschillende stijlen. We maken ook een uitstapje naar latin.
DAG 4 – DE BLUES ZOALS JE HET NOG NOOIT HEBT GEHOORD
In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met de Blues en de stof uit de vorige bijeenkomsten toepassen. Verder gaan we een begin maken om de “Dominant-Matrix” in te vullen. Dat is de ultieme tabel waarmee je in één oogopslag kunt zien welk toonmateriaal je kunt spelen op een dominant septiem akkoord. Misschien wel het allerbelangrijkste akkoord omdat het de verbinding mogelijk maakt tussen toonsoorten.
DAG 5 – EEN VERRASSENDE WENDING VAN MOZART IN DE JAZZMUZIEK
In deze bijeenkomst maak je een sprong. We gaan een jazz-standard analyseren waarin je een heleboel verschillende toonladders tegenkomt. Je leert hoe je dit overzichtelijk kunt structureren. Ook komt er een stukje Mozart voorbij in een jazzy jasje. Je krijgt wekelijks een opdracht voor thuisstudie zodat je op elk akkoord weet wat je doet als je improviseert.
DAG 6 – MET TURBOKRACHT NAAR HET VOLGENDE AKKOORD SPELEN
In deze les leer je hoe je extra leidklanken kunt gebruiken op het dominant septiem akkoord, zodat je onvermijdelijk en super duidelijk naar een oplossing toe speelt. Als je dit enigszins beheerst dan maak je helemaal de blits ! Het is een van de belangrijkste kenmerken van de moderne jazzmuziek.
DAG 7 – HET BUITENBEENTJE VAN HET REAL BOOK ONTDEKKEN
In deze bijeenkomst ontdek je in welke gedaantes het dim akkoord voorkomt in jazz-standards. Ook gaan we alle stof uit de afgelopen lessen herhalen en gaan de tabel “dominant-matrix” samen invullen. Met deze tabel kun je later zelfstandig aan de slag en zie je in één oogopslag welke toonmateriaal je kunt spelen.
DAG 8 – IMPROVISEREN TERUG BRENGEN TOT ÉÉN TABEL
In deze les ga je aan de slag met een keten van dominant septiem akkoorden. Behalve de voor de hand liggende manieren, leer je de meeste geraffineerde methode om er over te improviseren. Verder gaan we de dominant-matrix helemaal invullen. We gebruiken hierbij een aantal bekende jazz standards. Tot de volgende bijeenkomst krijg je weer videolessen waarmee je grip krijgt op de lesstof.
DAG 9 – DE PUNTJES OP DE i VOORDAT JE DE STUDIO IN GAAT
In deze les gaan we nog eens door de hele lesstof. We bekijken het huiswerk en focussen ons op de door jou gekozen standard voor de opname in de studio. Ook is er ruimte om je eigen favoriete samen standard te analyseren.
DAG 10 – DE FEESTELIJKE AFSLUITING
We sluiten het jaarprogramma samen af in een professionele studio. Iedereen speelt dan zijn of haar favoriete jazz-standards. Samen of alleen, dat is aan jou. Het is een hele belevenis. Omdat het met een prachtige microfoon wordt opgenomen klink je als nooit tevoren ! Een mooie afsluiting van het programma en een prachtig document waar je kunt horen hoe je vooruit bent gegaan.
Veel gestelde vragen
Is het erg als ik een keer niet kan?
Nee, want je krijgt van elke les een opname. Zo kun je elke les terugluisteren. Bovendien krijg je tussen de bijeenkomsten steeds opdrachten die je helpen om de lesstof te integreren. Dit huiswerk krijg je via een speciale digitale leeromgeving.
Komt er ook muziektheorie aan bod?
Om meer inzicht te krijgen in akkoordenschema’s is het handig om een stukje theorie te kennen. Je krijgt alleen dat stukje wat op dat moment van belang is. Het gaat dus stapje voor stapje. Bovendien laat ik het horen achter de piano en geef je meteen tips hoe je het omzet naar noten op jouw instrument.
Ik ben niet zo gedisciplineerd. Kan ik dan dit programma toch volgen?
Omdat het programma in logische stappen is opgebouwd, hoef je geen gedisciplineerd type te zijn. Ik los dit probleem voor je op door je praktische tips te geven die meteen toepasbaar zijn, zodat je heel gericht kunt oefenen. Ook begint elke les met een herhaling van de belangrijkste stof uit de vorige les. Bovendien krijg je wekelijks een opdracht om je er bij te houden. Maar het spreekt voor zich dat als je meer oefent je meer vooruit gaat.
Ik speel geen saxofoon. Kan ik dan toch mee doen?
Omdat het meer gaat om het krijgen van inzicht, dan instrument techniek, speelt het geen rol welk instrument je speelt. Ik heb in mijn programma’s gitaristen, trombonisten, trompettisten, pianisten, saxofonisten en bassisten gehad. Omdat ik zelf saxofonist ben, zijn de voorbeelden die ik voorspeel weliswaar meestal afkomstig van andere saxofonisten, maar ik heb ze zodanig vereenvoudigd dat ze op elk instrument meteen speelbaar zijn.
Ik heb het best wel druk. Hoeveel tijd kost het?
Hoe meer tijd je besteedt aan de lesstof, hoe beter je resultaat natuurlijk. De live bijeenkomsten duren 2 en een half uur. Een prima spanningsboog voor uitleg en zelf spelen. Tussen de live bijeenkomsten door krijg je gerichte opdrachten. Deze zijn heel concreet en kosten niet zoveel tijd. Hoe meer tijd je tussen de live bijeenkomsten er in stopt, hoe beter het resultaat natuurlijk. Reken op ongeveer twee uurtjes minimaal per week om te oefenen. Vaak vinden mensen het zo leuk als ze eenmaal ontdekken wat ze allemaal kunnen, dat ze ongemerkt een uur per dag spelen.
Ik vind mezelf niet zo creatief, ik speel het liefst van blad. Is dit programma geschikt?
Het is juist prima om van blad te spelen. Dat geeft houvast en is een duidelijk vertrekpunt. In het programma leer je hoe je beter op je gehoor kunt vertrouwen zodat je de bladmuziek niet altijd meer nodig hebt. Veel belangrijker is dat je enige ervaring hebt met improviseren over akkoordenschema’s. Als je over jouw niveau twijfelt, neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we in een gratis proefles kijken of mijn aanpak bij jou past.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je niet super creatief te zijn om beter te kunnen improviseren. Het gaat er namelijk eerst om dat je terugkerende structuren herkent. Je leert standaard materiaal wat daarop prima klinkt. Als je dit verder wilt ontwikkelen en een persoonlijk tintje aan je improvisaties wil geven, dan krijg je hiervoor concrete tips hoe je dat op een creatieve manier kunt aanpakken.
Wil je weten of dit programma voor jou geschikt is ? Neem gerust contact met me op. Klik hier.