Groot Koper
Ik vind het een ontzettend leuke uitdaging om originele Lichte Muziek te componeren en te instrumenteren voor klassiek georienteerde blaasorkesten. Nee, geen arrangement van een musicaldeuntje of een bekende popsong, maar speciaal gecomponeerde muziek die educatief is, goed in het gehoor ligt en leuk is om te spelen. Kortom iets nieuws ! Afgestudeerd als een “Master Jazz Saxophone” maar ooit als jongetje begonnen in de blaasmuziek ken ik als geen ander de valkuilen hierbij.
Een van de grootste verschillen tussen Klassieke Muziek en Lichte Muziek is dat Lichte Muziek vaak beweeglijker is. Het klassieke klankideaal is mooi en groot, maar helaas te log voor een stuk latin. Vooral groot koper zoals euphonium, bariton Es- en Besbassen zijn moeilijk functioneel te gebruiken. Ik los dit vaak op door enerzijds het massieve karakter van deze instrumentgroep in te zetten en hun vaak in kwinten te laten spelen, waardoor je een hardrock achtig massief geluid krijgt. Dit geluid is natuurlijk niet voor alle stukken geschikt ! Aan de andere kant noteer ik articulatietekens om de notenwaarden niet vol te spelen, maar een beetje korter en puntiger, alsof je op een marimba een toon aan slaat. In een workshop maak ik spelers er van bewust dat ze met hun geluid ook meer kunnen projecteren, puntiger kunnen spelen, in plaats van een grote klank te maken. Het geheel wordt hierdoor duidelijk transparanter.
Zelf speel ik Semer bassax bij de Biltse Harmonie, hoe sta je tegenover de klank van de Bas-sax binnen dit harmonie orkest?
Hallo Dick, bedankt voor je reactie. Prachtig instrument speel je ! In mijn instrumentaties komt de bas sax (helaas) nog niet voor. De bariton en bas sax kunnen voor mij meerdere rollen vervullen, bijboorbeeld :
1. grappig, ze hebben onmiskenbaar een koddig geluid, wat vooral opvalt als ze alleen spelen
2. melodieus, met de mogelijkheid om ook relatief hoog te spelen terwijl dat goed klinkt, vergelijkbaar met een cello
3. basfunctie (vaak functionele, maar simpele partijen, omdat gedacht wordt dat op de grote instrumenten de “mindere muzikanten” zitten. Ik probeer altijd “leuke” partijen te schrijven voor iedereen). Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende rol, logisch.
Het toevoegen van een bas sax aan het basregister geeft meer kleur aan de lage sectie. In tegenstelling tot het groot koper is een saxofoon veel beweeglijker, kan makkelijker snel passages spelen, kan makkelijker hoog spelen en heeft ook een minder kolossaal, meer flexibel geluid. Ook de lage fagotten leggen het af qua flexibiliteit, je kunt op een dubbelriet instrument minder goed articuleren en de basklarinet heeft minder “power”. Al hebben al deze instrumenten natuurlijk wel hun eigen, prachtige, kleur. Voor mijn Lichte Muziek composities zou eigenlijk de bas sax een prima alternatief zijn voor het groot koper. ik ben benieuwd hoe jij het zelf ervaart om bas sax te spelen binnen de Harmonie. Groet, Werner