BLOG april 2016 : de gouden II-V-I formule van Sonny Rollins
De donderdagblog is terug van weg geweest. Voortaan verschijnt iedere eerste donderdag van elke maand mijn blog die nog informatiever is, nog meer waarde heeft en jou nog beter kan helpen bij JOUW muzikale zelfontplooiing via improvisatie.
Deze maand bekijken we de belangrijkste bouwsteen uit de Jazzmuziek, de II – V – I verbinding. Aan de hand van een stukje solo van Sonny Rollins op Tenor Madness leer je binnen 6 minuten een II-V-I verbinding na te spelen en hoe je hiermee JOUW vocabulaire kunt vergroten. Op dit fantastische album spelen de giganten John Coltrane en Sonny Rollins de sterren van de hemel.
“Het is mijn passie je eigen grootsheid te laten ervaren door de muziek die je van binnen hoort te spelen op jouw instrument, JOUW authentieke muzikale verhaal. Denken in mogelijkheden in plaats van belemmeringen. Als afgestudeerd jazzsaxofonist en wiskundige help ik je graag JOUW leerproces bij het improviseren te structureren en terug te brengen naar “Jip en Janneke taal”. Doe je mee ?”
INTRODUCTIE
*********************************
DE GOUDEN II-V-I FORMULE EN EEN KLEIN STUKJE THEORIE WAAROM DEZE ZO GOED WERKT
Conclusie :
Het recept voor een fantastische II-V-I verbinding is dus dat je van het septiem van de IIe trap (hier de noot Bes op Cmi7) toe speelt naar de terts van de Ve trap (hier de toon A in F7). Zie de maatstreep tussen de II en de V als een slootje tussen weilanden. Dan spring je liefst van het ene weiland naar het andere waar het slootje zo smal mogelijk is. Het verbinden van akkoorden noemen we ook wel “guide tone line“. Dus de beste guide tone line van II naar V is de kleine sprong van septiem naar terts.
Als je zelf het album “Tenor Madness” van Sonny Rollins hebt, kun je op 2:55 deze prachtige lick terug luisteren. Ik ben benieuwd hoe jij II-V-I verbindingen integreert in jouw vocabulaire. Wat zijn de moeilijkheden waar je tegen aan loopt ? Heb je tips voor anderen ? Wil je dat eens beschrijven in het commentaarveld beneden ?
*********************************
VRAAG HIER DE DERDE VIDEO AAN WAARIN JE LEERT DE GOUDEN II-V-I FORMULE TOE TE PASSEN
Wil je ook de video bekijken waarin ik uitleg hoe je gouden formule van de II-V-I kunt toepassen ? Stuur dan even een mailtje met je verzoek naar info@wernerjanssen.nl of laat even je email adres beneden in het commentaarveld achter. Je ontvangt dan maandelijks automatisch een leuke improvisatietip per mail en informatie over mijn workshops.
Wist je al dat ik de enige in Nederland ben die een online beginners cursus improviseren aanbiedt ? Tot 1 mei kun je met korting deelnemen. Vraag een GRATIS proefles aan op www.improcircle.nl
Wil je deelnemen aan een workshop van mij ? Kijk voor het complete aanbod op www.wernerjanssen.nl/educatie
Op JOUW authentieke muzikale verhaal ! Werner Janssen
Hoi Werner, Heel instructief die II-V-I analyse van Sonny Rollins. In de bluesmuziek zit op maat 9 en 10 de V-IV. Bestaat daar ook een mooie lick of riff voor? Groet, Wim
Hoi Wim, Bedankt voor je reactie. Stel je hebt een Blues in F. Dan zijn de akkoorden in maat 9 en 10 dus C7 en Bb7. Dan kun je elke akkoordtoon opschuiven, dus 1 naar 1, 3 naar 3, 5 naar 5 en 7 naar 7. Wat goed werkt is er een halve toon tussen te spelen. Wat ook goed werkt is een motief (lick) op op C7 en dat transponeren (en herhalen) naar Bb7. Snap je het ? Anders moeten we een keer skypen of bellen, dan kan ik je een aantal licks “cadeau doen”. Groet, Werner
Hoi Werner
Mag ik de 3e video nogmaals van je ontvangen heb de link per ongeluk verwijdert
M.v.g Dees
Hoi Werner. Bedankt voor de nuttige tip, om op een eenvoudige manier, meer uit II-V-I verbindingen te halen. De guide tone line van V naar I (terts naar kwint van de 1e trap) is in deze formule toch net zo belangrijk als die van II naar V, of begrijp ik dat verkeerd en is die van minder belang? Groet, Job
Hoi Job, Bedankt voor je vraag. Jazeker, je hebt gelijk, maar in de praktijk komt na de II-V niet altijd de I. Dus de overgang van V naar I heb ik even buiten beschouwing gelaten. Een andere goede guide tone line van V naar I is terts naar septiem : de noot blijft dan liggen. Of terts naar grondtoon, maar dat klinkt een beetje saai, net alsof het stuk is afgelopen.
Hoi Werner
Mag ik de 3e video van je ontvangen
M.v.g Dees
Heb deze heel interessante site nu pas ontdekt. Graag maak ik gebruik van de mogelijkheid voor aanvullend materiaal